kallt,kallt,kallt!!!

Hu vad kallt det var i morse. Men nu skiner solen iallafall.
Är det fler än jag som känner att man blir mer beroende av ljuset
ju äldre man blir? Jag tycker att det är otroligt skönt att det nästan
är ljust nu när vi åker till skolan/jobbet.
Förra veckan var jag på en mycket intressant föreläsning i Härnösand.
det var en författare som heter Aidan Chambers som pratade om bla läsning
och om att lära sig läsa. Han har skrivit böcker för både barn och vuxna och om läsning.
Jag kan verkligen rekommendera att läsa någon av hans böcker. Böcker inom oss: om boksamtal,
Böcker omkring oss: om läsmiljö, Dansa på min grav, Nu vet jag mm
Han pratade ialla fall om hjärnforskning och att vi bara använder ca: 5% av vår hjärnkapacitet.
Tänk er vad en människa skulle kunna åstadkomma om vi använde oss av vår potentiella
kapacitet. Han påpekade att kanske unga människor använder mer av sin hjärnkapacitet
när de lyckas läsa sina läxor, lyssna på MP3, se på TV och chatta på nätet samtidigt.
Det är i allafall något som vi vuxna har lite svårt att förstå.
När jag som grundskolelärare förordade MP3 spelare till eleverna under mattetimmarna
fick jag en högljud protest från vissa lärare och föräldrar. Men faktum är att de elever
som använde det åstadkom betydligt mer under mattelektionen än tidigare.
Vi kanske skulle träna oss och lära oss att använda mer av vår hjärnkapacitet.
Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: gunilla

Postat av: gunilla

Nu har jag hittat bloggen - talangfullt, va?

Jag blev inspirerad av Må-bra-tipset men idag skyller jag på kylan, men jag undrar om det håller som undanflykt. Innuiterna - tänk bara. Men de lånar ut sina fruar för att visa gästvänlighet så är de egentligen nåt föredöme?

Postat av: hanna

du måste ju uppdatera oftare!

2009-02-10 @ 12:20:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0